Sunday, January 8, 2012

Mutton Biryani Masala & Tandoori Chicken Masala

Hari ni awal2 pagi lagi saya dah bangun untuk menyediakan juadah makan tengahari sambil2 bersarapan pagi. Menu untuk sarapan pagi hari ni yang simple2 saja. Untuk en. husband saya gorengkan nasi lebih malam semalam dan saya sendiri hanya makan strawberry yogurt je ... ermmmm ada percaya ??? ... percaya lah ... memang semata2 yogurt ;-).

Untuk lunch hari ini saya masak menu ala2 Delhi ;-)... Mutton Biryani Masala atau cakap melayunya Beriani Kambing Masala :-). Bukan itu saja, saya gandingkan jugak dengan Tandoori Chicken Masala. Sebab tu lah saya kena prepare lebih awal sebab nak masak ayam tandoori, ayamnya mesti diperap at least dua jam sebelum dipanggang, baru rempahnya cukup mesra dan daging ayam lebih sedap.


Untuk menyediakan kedua2 menu ni bukan lah payah pon. Senang sesangat. Sebabnya saya guna rempah ready made, baik untuk nasi beriani mahupon ayam tandoori. Rempahnya betul2 original India mari. Saya guna rempah Aachi Biryani Masala dan Everest Tandoori Chicken Masala. Saya tak sure rempah ni ada dijual di Malaysia atau tidak ... yang saya guna ni datangnya dari Singapore. Memang mudah dan puas hati guna rempah ni. Memang sedap. Untuk beras pulak, saya guna beras basmathi jenama Tilda. Memang cantik sangat berasnya, panjang2.


Nasi beriani masala ni rasanya ada sedikit membara sebab dia berempah. Belum pernah lagi saya makan nasi beriani yang terasa pedas kat Malaysia ni. Rasanya kalau makan macam tu saja pon dah cukup sebab nasinya dah cukup rasa dan ada lauk di dalamnya. Rempah untuk tandoori masala ni pon sedap. Memang sangat ngam untuk dimakan dengan nasi beriani tu. Nak pulak diperah sikit dengan asam limau masa nak makan tu ... memang terangkat ;-). Untuk masak nasi beriani dan ayam tandoori ni saya cuba seboleh mungkin untuk ikut resepi yang disediakan di kotak rempah tu. Tapi ada la jugak yang saya tambah sket2 ikut citarasa dan apa yang ada di rumah saya.

MUTTON BIRYANI MASALA

BAHAN2 :
2 cawan / 260 gram beras basmathi (direndam terlebih dahulu selama 30 minit dan ditoskan)
3 1/2 cawan air rebusan daging kambing (kurangkan atau tambah ikut jenis beras)
2 biji bawang besar (dicincang)
4 ulas bawang putih (dicincang)
2 cm halia (dicincang)
1 biji tomato (dipotong kecil/dadu)
2 sudu besar plain yogurt
1 sudu kecil jus lemon (saya guna limau nipis je)
15 gram rempah biryani masala (dijadikan pes dengan sedikit air)
200 gram daging kambing (boleh tukar daging lembu atau ayam)
Daun ketumbar secukupnya (dihiris)
Garam secukup rasa
Minyak sapi ditambah sedikit minyak masak secukupnya.

CARA2NYA :
1. Rendamkan beras basmathi selama 30 minit. Toskan.
2. Panaskan minyak, tumis bahan2 yang dicincang (bawang, bawang putih, halia) hingga wangi.
3. Masukkan tomato dan rempah biryani. Kacau sebentar.
4. Masukkan daging kambing. Kacau sebentar supaya mesra.
5. Masukkan yogurt dan jus limau. 
6. Masukkan air rebusan daging dan garam secukup rasa. Biarkan ia mendidih.
7. Masukkan beras basmathi dan daun ketumbar dan biarkan hingga masak.



TANDOORI CHICKEN MASALA

BAHAN2 :
2 ketul peha ayam (dikelar sedikit)
1 biji bawang besar (ditumbuk)
2 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 cm halia (ditumbuk)
2 sudu besar rempah ayam tandoori
1 sudu besar plain yogurt
Garam secukup rasa
Limau nipis (untuk diperah semasa menghidang)

CARA2NYA :
1. Satukan semua bahan perapan dan gaulkan pada ayam hingga sebati.
2. Perap ayam di dalam peti sejuk sekurang2nya 2 jam.
3. Panaskan oven, sapukan mentega pada dulang untuk menbakar.
4. Atur ayam di atas dulang, letakkan beberapa cubit mentega di atas ayam.
5. Panggang selama 25 minit atau sehingga masak.
6. Setelah ayam masak dan dikeluarkan darioven, tutup sebentar dulang dengan aluminium foil.  Biarkan seketika dalam 5 - 10 minit.
7. Sedia untuk dihidang dengan hirisan  limau nipis dan salad kesukaan anda.


No comments:

Post a Comment