Thursday, December 1, 2011

Karipap Pusing @ Lapis

Serius cakap ... seumur hidup saya belum pernah lagi buat karipap pusing ni.  Walaupon selama ni dalam hati tu teringin sangat nak buat ... tapi selalunya setakat teringin tu je la, tak pernah cuba pon.  Petang semalam ... dek kerana sudah berjanji manis dengan che abang nak buat karipap ... hari ini pagi2 lagi saya dah kena mulakan operasi.  Che abang suruh buat karipap biasa je ... tapi kebetulan pulak semua bahan2 untuk buat karipap pusing ni ada ... so apa lagi ... datang la semangat nak mengeskperimen.

Untuk inti karipap ni ... selalunya kita buat ikut selera masing2 la kan. Kalau macam saya sah la dagingnya tu mesti selambak ... haha ... dan yang penting nak rasa rempah tu lebih...pedas sikit dan tak nak terasa manis ...

Untuk kulit dia ... saya guna resepi Che Mat Gebu.  CMG pon salah seorang daripada blogger pujaan hati saya ;-).  Memang best lah resepi kulit karipap pusing CMG ni.  Happy sangat bila percubaan kali pertama ni menjadi.  Selama ni saya buat kulit karipap tak pernah timbang pon bahan2 dia .... main agak2 je ... so selalunya hasilnya tak sama.  Kadang-kadang okay ... kadang2 kureng.  Tapi bila ikut betul2 sukatan yang CMG bagi dan step2 yang ditunjukkan tu .... memang hasilnya malatop....  Cuma tang nak kelim tu saya ada sikit kureng la ... tak sabar ... nak cepat siap je ... haha ...

Okay ... yang kat bawah ni adalah karipap yang saya buat dengan huru-haranya pagi tadi.  Kalau nak dibandingkan dengan CMG punye ... haha ... jauh panggang dari api la ... malu beb ... tapi takpe la ... first time kan.... yang penting che abangku berpuas hati.  Next time kalau nak buat kena comel2kan lagi ;-).... 

Karipap pusingku yang tidaklah secantik mana ... huhuuu


So kepada kawan2 yang teringin nak mencuba...boleh la menjenguk resepi Karipap Lapis Che Mat Gebu ni dekat blog Dapur Tanpa Sempadan.  Kat blog CMG tu siap ada gambar secara step by step lagi camane nak canai dohnya tu.  Memang sangat2 membantu.  Terima kasih banyak2 Pakcik CMG...saya puas hati dan happy hari ini ;-)....

No comments:

Post a Comment