Wednesday, December 14, 2011

JJCM : Penang - Kelantan - Terengganu

Ahad, 11.12.2011 - Kuala Sepetang, Perak
Destinasi 1 - Warung Mee Udang Banjir Mak Teh, Kuala Sepetang
Catatan : Dekat Kuala Sepetang ni memang popular dengan warung mee udang tapi saya tak tau nak pegi yang mana satu.  Saya singgah je dekat warung mee udang banjir mak teh ni sebab itu yang saya lalu dulu dan nampak ramai sangat orang yang singgah.  Saya kurang minat dengan mee yang berkuah.  So pada saya stakat boleh tahan je la.  Cuma yang bestnya dia guna udang laut yang fresh.  Suami saya makan mee goreng udang laut.  Disebabkan hanya mee goreng, saya tak la pulak ambik gambar.  Rupanya2 punye la sedap mee goreng udang laut dia.  Serius sedap gile !! ... suami saya teringat2 sampai ke sudah ...

Ahad, 11.12.2011 - Penang
Destinasi 2 - Restoran Nasi Kandar Beratur, Jalan Masjid Kapitan Keling
Catatan : Dibuka waktu malam sahaja mulai jam 10:00. Walaupon letih kerana terpaksa tercegat dan beratur selama sejam untuk dapatkan nasi kandar ni, pada saya nasi kandar ni stakat okay2 je sebab saya lebih sukakan kari yang pedas membahang. Kari kedai ni tak pedas langsung. Orang yang tak makan pedas suka la kot ...

Isnin, 12.12.2011 - Penang
Destinasi 3 - Restoran Pelita Nasi Kandar, Seberang Perai.
Catatan : Sarapan pagi saya di Nasi kandar kat Pelita ni lagi okay. Kira puas hati jugak la. Baru la terasa makan nasi kandar ala Penang walaupon kedai ni kat KL pon ada...

Destinasi 4 - Restoran Nasi Kandar Subaidah
Catatan : Dah tak lalu nak makan nasi kandar ... untuk tengahari makan mee goreng mamak je ...

Isnin, 12.12.2011 - Gerik, Perak
Destinasi 5 - Hentian R&R Sungai Rui
Catatan :  Perjalanan ke pantai timur melalui lebuhraya Gerik - Jeli sangat mendebarkan.  Walaupon pemandangan gunung-ganangnya sangat cantik dan keadaan jalanraya pon sangat baik tapi ..... saya ni memang seram dan gayat bila lalu kawasan tanah tinggi.  Dah la papan tanda gajah melintas ada di mana2 ....  Apapon tenangkan diri dan berhenti rehat sekejap di Hentian R&R Sungai Rui, makan nasi goreng ayam ni... boleh laaa ...

Selasa, 13.12.2011 -Gerik, Perak
Destinasi 6 - Medan Selera Pekan Gerik
Catatan : Disebabkan hari dah gelap dan perjalanan ke pantai timur masih jauh, saya dan suami bermalam di Gerik. Esok paginya keluar awal pagi, masih banyak kedai makan yang tak dibuka. Akhirnya singgah makan di medan selera di pekan Gerik. Nasi lemak ni boleh tahan sedap. Bukannya senang nak cari sambal nasi lemak yang sesuai dengan selera saya ;-)...

Selasa, 13.12.2011 - Kota Bharu
Destinasi 7 - Lido Corner, Jalan Post Office Lama, Kota Bharu
Catatan : Walaupon pada asalnya saya dan suami merancang nak terus ke Kuala Terengganu, tapi akhirnya kami singgah mencari sup dan daging bakar di Lido Corner, Kota Bharu pada waktu lunch. Jarak nak ke KB pon tak la jauh sangat.  Lagipon terkenangkan sup dan daging bakar Lido Corner yang sangat sedap ni.  Dalam perjalanan dari Jeli ke Kota Bharu tu sempat juga saya singgah di tepi2 jalan beli kueh Akok ni.  Tak lengkap pulak rasanya kan pegi ke pantai timur kalau tak makan kueh Akok ;P...

Selasa, 13.12.2011 - Kuala Terengganu
Destinasi 8 - Medan Selera Dataran Syahbandar, Kuala Terengganu
Catatan : Saya tak berapa tau nak makan kat mana kat bandar KT ni. Memandangkan dulu saya dan suami pernah makan di medan selera dekat area Dataran Syahbandar ni, so kali ni pon kami ke sana juga.  Tak ada kedai tertentu yang nak dituju, main masuk je mana2 kedai yang ramai orang.  Kalau dah ramai tu mesti la sedap agaknya kan.  Ikan pari bakar bersambal ni kira okay la ... sedap la jugak.  Yang lain tu biasa2 je.

Rabu, 14.12.2011 - Kuala Terengganu
Destinasi 9 - Pekan Kuala Terengganu
Catatan : Kalau bab2 sarapan pagi saya memang suka sangat sebabnya menu sarapan pagi ni selalunya banyak yang best2.  Saya singgah kat satu kedai ni di pekan KT.  Tapi sayangnya tak ingat pulak nak ambik nama kedainya.  Kali kedua ke sini, kedai ni sentiasa sesak dan boleh kata majoriti yang datang ke sini akan makan nasi kerabu.  Yang specialnya, daging bakar dan ayam bakar ni dibakar panas2 kat depan kedai ni. Itu yang menjadi daya penarik tu ... dah la baunya sedap, dapat makan daging dan ayam bakar yang panas2 lagi dengan nasi kerabu. Sedap !.

Destinasi 10 - Mak Ngah Nasi Dagang, Chendering, Kuala Terengganu
Catatan : Ini sarapan kali kedua namanya ni ... haha ... dek kerana nak merasa sangat nasi dagang Mak Ngah ni.  Kedai ni direkomen oleh seorang staff kat pasaraya Mydin di bandar KT.  Carik2 dekat foursquare pon saya tengok nasi kandar ni memang banyak mendapat pujian. So apa lagi ... set dekat Papago dan mulakan pencarian.  Tak susah pon nak carinya ... memang laluan kami nak balik ke Kuantan.  Nasi dagang ni memang sedap.  Tengok la nasinya tu yang besar2 dan sebijik2...cantik betul berasnya tu.

Destinasi 11 - Hai Peng Kopitiam, Chukai
Catatan : Disebabkan perut tak terasa lapar sangat sebab dah bersarapan dengan meriahnya pagi tadi, untuk lunch saya singgah kat Kedai Kopi Hai Peng ni je dekat bandar Chukai ataupon Kemaman.  Saya dan suami memang suka minum kopi dan makan roti bakar kat kedai ni.  Kalau ke KT mesti singgah minum kat sini.  Yang specialnya roti bakar kat sini memang homemade.  Roti dia mmg fresh sangat mcm baru dibakar, bukan macam roti2 yang biasa kita boleh beli kat kedai2 tu.  Roti ni lembut, tapi kulit bun tu macam nipis dan  crispy sket.... tulah yang sedapnya tu....

Destinasi 12 - Pantai Teluk Mak Nik, Kemaman
Catatan : Sebelum balik ke KL saya singgah di Pantai Teluk Mak Nik di Kemaman untuk beli keropok keping.  Sambil2 tu singgah kat satu kedai ni (pon tak ingat nak ambik namanya) untuk beli sata.  Saya pernah makan sata kat kedai ni sebelum ni, memang sedap ...

Hmmm .... dah balik KL ni nampak gayanya hari2 kena makan sup sayur dan sup ikan je ... hehe ...