Friday, December 16, 2011

Italian Pizza

Setelah puas berjalan2 makan angin dan makan2 hari ini saya kembali dengan rutin masak memasak. Rindu rasanya nak makan masakan sendiri dan mengeksperimen resepi2 baru :-).  Disebabkan hari ini saya berseorangan di rumah, mood nak makan nasi dan memasak lauk pauk memang kureng. Kalau dah tinggal sorang ni saya lebih suka masak yang ringkas2 macam kueh2, mee atau mihun goreng.  


Hari ni saya teringat nak buat pizza memandangkan bahan2 semua ada di rumah. Saya guna resepi pizza dari buku resepi Chef Agnes Chang. Mudah saja membuatnya dan filling pon saya guna bahan2 yang mudah je ... maklum la makan sorang2 ... buat yang simple2 aje udah. Dulu saya buat doh pizza ni manual je uli tangan, pon jadik menggebu jugak. Kali ni saya guna BM pulak.


ITALIAN PIZZA
Resepi oleh : Chef Agnes Chang

BAHAN A :
1 sudu teh yis mauripan
60 ml air
45 ml susu segar
1 sudu teh gula kastor

BAHAN B :
180 tepung (saya guna tepung roti)
1/2 sudu teh garam halus

BAHAN C :
1/2 sudu makan butter

FILLING :
3 sudu makan pes tomato (saya guna sos spaghetti ready made je)
4 sosej yang dihiris
3 sudu makan tuna spread (saya tambah, saya guna tuna mayo Ayam Brand)
1/2 lada benggala hijau
1 biji bawang besar
300 gram mozarella cheese yang diparut
5 biji bawang putih dicincang halus dan dicampur dengan 2 sudu makan minyak
1 biji

CARA2NYA :
- Campurkan Bahan A dan biarkan ia hingga berbuih (lebih kurang 15 minit)
- Bahan B diayak ke dalam mangkuk, masukkan Bahan A dan C.  Uli hingga lembut.
- Tutup doh dengan kain lembab dan biarkan ia naik dua kali ganda.
- Setelah doh naik dua kali ganda, tumbuk doh dan biarkan ia naik semula dalam tempoh 15 minit.
- Canai dan tekan doh menjadi lebh kurang 3mm tebal dan ukuran 22cm.

CARA LAIN :
- Satukan dahulu bahan2 basah untuk membuat doh ke dalam BM.
- Masukkan bahan2 kering.
- Pilih menu dough dan tekan butang ON. (siap dalam 1 jam setengah).

- Letakkan doh di atas dulang pembakar yang telah disapu butter.
- Sapukan sos spaghetti di atas doh diikuti dengan tuna spread.
- Susun sosej yang dihiris diikuti dengan bawang besar dan lada benggala.
- Taburkan parutan mozarella cheese dan minyak bawang bawang putih.
- Bakar di dalam ketuhar yang telah dipanaskan pada suhu 180C dalam 15-20 minit. 


Untuk resepi di atas ni, saya boleh dapat dua keping pizza saiz regular.  Kalau nak buat sekeping pizza pon boleh dan cuma dia akan jadi tebal sket macam pizza kat pizza hut tu.  Saya memang suka pizza yang nipis sikit.

No comments:

Post a Comment