Thursday, December 22, 2011

Cucur Udang Jagung

Sedapnya tengok cucur udang berjagung Kak Ida dari 1001 Resepi. Dah lama sangat terliur dan teringin nak buat. Kebetulan masa pergi jalan2 cari makan ke Penang - Kelantan - Terangganu baru2 ni saya ada singgah beli jagung dekat tepi2 jalan di Terengganu. Nama tempatnya saya tak ingat pulak. Jagung manis selonggok ada 6 tongkol harganya RM10. 3 tongkol dah selamat saya buat bubur jagung durian hari tu. Memandangkan jagung masih berbaki 3 tongkol dan saya nak clearkan peti sejuk saya tu, petang tadi saya buatlah cucur udang berjagung ala Kak Ida ni.


Cucur udang jagung saya ni tak tentu hala sikit bentuknya ... tak bulat2 macam Kak Ida punye.  Sengaja saya buat macam tu sebab saya memang suka bentuk gaya bebas macam ni supaya dia jadi lebih crispy di luar dan lembut di dalam. Jom kita tengok resepi cucur udang berjagung Kak Ida ni. Saya mintak izin copy paste resepinya di bawah ye Kak Ida ... 

CUCUR UDANG BERJAGUNG
Resepi Asal :Kak Ida 1001 Resepi
 
2 cawan tepung gandum
1/4 sudu teh baking soda
1 cawan udang kecil putih
3/4 cawan bawang besar putih cincang
1 biji cili merah cincang
1 cawan daun kucai cincang
3/4 cawan isi jagung, fresh atau frozen
2 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
1 sudu kecil kunyit serbuk
perisa jika suka
(campurkan semua bahan diatas dalam sebuah mangkuk, gaul)

air...
campurkan 1/2 cawan air panas thermos dengan 1 1/2 cawan air biasa
extra...1/2 cawan tepung gandum 


CARA2NYA :

- Tuangkan air sedikit-sedikit ke dalam campuran tepung dan gaul rata...
- Tambahkan setengah cawan tepung extra tadi sikit-sikit dan gaul hingga betul-betul sebati...texturenya harus likat seperti foto bawah ni... 
- Panaskan minyak dalam deep frying pan kepada 180C...
- Sendukkan dengan sudu bulat dalam ukuran 2 sudu besar dan goreng hingga kekuningan...
- Hidang panas dengan sos dan mayonnaise... 
 

No comments:

Post a Comment